Transporttrender

hast_i_transport

Det händer mycket på transportsidan. Nya finesser och lösningar för alla passagerares komfort – såväl två- som fyrbenta. Men hur är det egentligen med säkerheten?

När det gäller transporter har Ola Torstenson på VHTC märkt att trenden går mot större vagnar.
– Man kan se att fler och fler ryttare skaffar sig utökad behörighet – B96 – vilket innebär att man får dra ett större släp med en högre totalvikt. Med B96 får bil med släp väga totalt 4,25 ton, förklarar Ola.

Även om det fortfarande är en efterfrågan på små och lätta vagnar, väljer allt fler att utöka sina körkort. För den som kan köra tyngre finns många transporter på marknaden som både är rymligare och säkrare i sin konstruktion.
– Det är en positiv utveckling som jag ser det, säger Ola.

Kravlöst ökar faran 
Däremot är Ola mer orolig när det gäller B-lastbilarna, där jakten på lastvikt ger direkt avkall på säkerheten.
– Det finns inga tillverkningskrav när det gäller framstammen på lastbilarna, det vill säga avskiljaren mellan hästdelen och hytten. Lastsäkringsföreskriften som fanns på tillverkningen tidigare här i Sverige, togs bort i slutet av 2000-talet. Jag upplever att många svenska konsumenter förutsätter att säkerheten är garanterad, men så är det inte, förklarar Ola.

Framstammen måste vara uppbyggd på ett sådant sätt att den kan ta emot den kraft som uppstår vid en kollision och hästarna trycks fram mot förarhytten. Än så länge har inga allvarliga olyckor skett i Sverige, men i andra delar av Europa har dödsolyckor inträffat när hästarna har åkt in i förarhytten vid kollision. Att hästar har sparkat hål i avskiljaren, är ett annat exempel på att konstruktionen bevisligen inte varit tillräckligt stark.

– Dilemmat är att om man vill köra två hästar på ett både säkert och lagligt sätt, måste man vara väl insatt i vad man köper. Totalvikten för alla B-lastbilar är 3,5 ton och bara chassit väger omkring 1,7-1,8 ton. På det läggs vikten för påbyggnationen. Ett säkert skåp väger omkring 800-900 kg, vilket är ungefär samma vikt som skåpet till en stor och säker transport. Men det betyder att du inte kommer att kunna lasta två fullstora halvblod utan att totalvikten blir för hög och du kör olagligt, förklarar Ola.

Lastvikt v/s säkerhet
Ett lätt skåp som väger runt 500-600 kg (ca 300 kg lättare än en rejäl transport) gör det möjligt att lasta tyngre, men samtidigt är risken stor att säkerheten minskar. Och för att komplicera det hela ytterligare, är hög vikt på skåpet inte någon garanti för att konstruktionen är säker. Det finns flera exempel på billiga lastbilar som väger mycket, men som ändå inte uppfyller säkerhetskraven.

– Det viktiga är att man som förare inte stirrar sig blind på lastvikten, utan att man också ställer frågor om säkerheten och tar reda på fakta i förväg. Ta reda på vilket material som skåpet är tillverkat av och hur framstammen är uppbyggd. En opartisk undersökning av säkerhetsaspekten skulle jag verkligen välkomna, avslutar Ola.